В своїй роботі європейські музеї пропонують відвідувачам набагато більший асортимент музейних та туристичних послуг, ніж українські. Впровадження АСПК в роботу закладу створить передумови для застосування європейських інструментів у вітчизняних закладах культурної спадщини.
Лінійно переносити закордонний досвід на наші реалії некоректно, але інформація про європейські підходи може стати джерелом натхнення при розробці нових послуг та продуктів.
Спеціальні екскурсії
Це можуть бути тематичні, нічні, костюмовані, інтерактивні, екскурсії-квести та будь-які інші. Українські музеї активно впроваджують їх у свою роботу і вони сприймаються відвідувачами з великою цікавістю.
Якщо звертатися до європейського досвіду, то там часто виділяють спеціальні екскурсії у вигляді окремого продукту, ознаками якого є:
- дата та час проведення
- опис та своя айдентика
- позиціонуються як окремий продукт з використанням всіх доступних каналів просування (соціальні мережі, пряма реклама, партнерська реклама)
Екскурсії, як окремий продукт, на сайті палацу Хофбург, Відень. Перелік екскурсій німецькою мовою ширший, ніж перелік екскурсій англійською мовою.
Позиціонування екскурсії як окремого продукту та її самостійне просування — дуже поширена практика серед популярних закордонних музеїв.
Локальні екскурсії
Європейські заклади культурної спадщини, розташовані у невеликих містах, доповнюють перелік екскурсійних програм екскурсіями по місту та околицям. Формуючи тематику екскурсій, заклади не обмежуються традиційними напрямками, а експериментують у пошуку цікавих тем.
Наприклад, музей у м. Білон, Німеччина, крім оглядової та нічної екскурсії пропонує гастрономічний тур містом.
З опису екскурсії:
"Дозвольте нашим рестораторам побалувати вас місцевими кулінарними шедеврами. У трьох ретельно підібраних ресторанах ви спробуєте найкращі страви нашої кухні, від легких закусок до вишуканих десертів. Відкрийте для себе Брілон з його смачної сторони.
Необхідна попередня реєстрація щонайменше за 14 днів. Мінімальна кількість учасників — 10, а максимум — 25. Будь-ласка, виділіть щонайменше 3,5 години для екскурсії. Вартість — включаючи 3 напої — становить 45,00 євро на людину."
Клуб меценатів / друзів музею
Дуже популярний продукт серед європейських музеїв. Його успішність залежить від того, чи вдасться сформувати у членів клубу відчуття належності до певної елітарної групи, членство у якій дає невеликі привілеї.
Це можуть бути спеціальні заходи, куди запрошуються тільки члени клубу. Наприклад, організація окремої зустрічі спеціального гостя до чи після лекції, круглі столи з обговорення актуальних тем, семінари тощо.
Популярні види квитків у європейських музеях
При формуванні асортименту квитків може бути цікавим досвід музеїв Європи та США.
Повний квиток (regular ticket) — як і в нас є одним з основних туристичних продуктів музею.
Пільговий квиток (reduced ticket) — вхідний квиток з пільговою вартістю. Цікаво, що пільги реалізуються за двома схемами:
- Єдиний пільговий квиток з єдиною ціною для всіх категорій пільговиків.
- Окремий квиток для кожної з категорій (діти, студенти, пенсіонери, люди з обмеженими можливостями і тому подібне).
Знижки в музеях діють від кількості квитків. Два найпоширеніших види квитків:
- Груповий квиток (group ticket) — зменшена вартість квитка для груп від 8 — 10 осіб.
- Сімейний квиток (family ticket) — родинний квиток, який дає право відвідування 2-х дорослих та 2-х дітей. Але дуже часто кількість відвідувачів визначається гнучко: 1 — 2 дорослих, 1 — 4 дітей. Як правило, вартість сімейного квитка дорівнює вартості двох повних квитків.
Спеціальні види квитків:
Річний абонемент, який дає право необмеженого відвідування музею та заходів протягом року.
Екскурсійне обслуговування (guided tour)
- У більшості випадків оплачується як додаткова послуга.
- Варіанти, коли кожен учасник групи оплачує послуги екскурсовода (екскурсійний квиток) зустрічається рідко, і, як правило, на дуже популярних і навантажених локаціях.
Формування асортименту квитків має спиратися на прості спостереження з людської психології:
- Людям подобається, коли в них є вибір, отже має бути кілька видів квитків
- Але люди не люблять обирати, отже кількість варіантів не має бути завеликою