Продаж квитків онлайн відбувається шляхом списання коштів з банківської картки покупця та перерахування їх на розрахунковий рахунок закладу. Ця процедура має загальну назву — еквайринг, а здійснювати цю операцію можуть платіжні системи.
Платіжна система — це фінансова компанія, яка надає послуги еквайрингу при операціях купівлі/продажу в Інтернеті. Вона забезпечує списання вартості покупки з банківської картки покупця та перерахування її на розрахунковий рахунок продавця (мерчанта).
Операція перерахування називається відшкодуванням. За свої послуги платіжна система утримує комісію за еквайринг, яка становить у середньому 2,7% від суми платежу.
Перед початком продажу квитків онлайн необхідно обрати, хто буде сплачувати комісію за послуги платіжної системи (еквайринг).
Комісію сплачує музей
В цьому випадку при замовленні вхідних квитків на суму в 100 грн. з банківської картки відвідувача буде списана лише сума замовлення — 100 грн. Але на рахунок закладу платіжна система перерахує вартість з вирахуванням комісії — 97,25 грн.
Перевагою такого способу формування комісії є її зрозумілість та спокійне сприйняття відвідувачем.
Недолік такого способу — зменшення надходження коштів від реалізації квитків.
Також треба зважати на те, що фактична сума, отримана музеєм від платіжної системи, буде меншою від їх кошторисної вартості на розмір комісії.
Виникає розбіжність у сумі між очікуваним та фактичним надходженням коштів і постає питання обліку комісії за еквайринг. Є два принципово різних підходи до вирішення цієї задачі.
1. Включити комісію у вартість квитка. Створити та затвердити у кошторисі нові види квитків виключно для продажу онлайн. Їх кошторисна вартість дорівнює вартості відповідного квитка для продажу в касі, але зменшена на розмір комісії. Проте в АСПК вартість таких квитків формується з суми кошторисної вартості + розміру комісії за еквайринг.
Нехай кошторисна вартість вхідного квитка для продажу в касі складає 100 грн. Комісія за еквайринг складає 2,75%.
Тоді кошторисну вартість вхідного квитка при продажі онлайн необхідно встановити у розмірі 97 грн 25 коп.
В АСПК вартість квитка для продажу онлайн встановлюється з урахуванням комісії — 100 грн. Відповідно, після реалізації такого квитка платіжна система перерахує на розрахунковий рахунок музею вартість квитка у АСПК з вирахуванням своєї комісії за еквайринг — 97 грн 25 коп., що відповідає його кошторисній вартості.
Недоліком такого способу обліку врахування комісії за еквайринг є його складність та фактична відсутність обліку комісії за еквайринг.
2. Списувати комісію за еквайринг. В цьому випадку платіжна система має щомісячно надати акт виконаних робіт, в якому зазначено обсяг комісії за еквайринг, який було стягнуто при перерахуванні коштів на розрахунковий рахунок музею.
За цим принципом реалізовано облік комісії банків при використанні музеєм POS-терміналу.
Комісію сплачує відвідувач
В цьому випадку, замовивши квитки на суму в 100 грн., відвідувач фактично сплатить 102,75 грн. при комісії у 2,75%. Деякі платіжні системи нараховують і комісію на комісію, в таких випадках кінцева вартість для покупця буде становити 102,83 грн.
Переваги такого способу для музею — комісійні витрати не потребують додаткових пояснень. Щодо реакції покупців, то варто зауважити, що комісію з покупця активно стягують всі основні квиткові оператори країни і це є стандартом для розважальної галузі.
Також варто зазначити, що в музейній спільності України вже склалася практика, що комісію еквайрингу повністю сплачує покупець.
Цікаві факти наводить Асоціація незалежних музеїв Великобританії (Association of Independent Museums), яка об’єднує 1200 музеїв. У дослідженні на основі даних членів-учасників щодо впливу вартості квитків на поведінку відвідувачів дійшли до наступних висновків:
- Підвищення вартості відвідування не вплинуло на кількість відвідувачів
- Зміна вартості вхідних квитків практично не вплинула на структуру відвідувачів
- Більшість музеїв зазначили, що підвищення вартості квитків підвищило доходи музею
- 75% музеїв зазначили, що підвищення цін не вплинуло на кількість та розмір благодійних внесків
- Половина музеїв зазначила, що підвищення цін не вплинуло на продаж додаткових послуг та товарів, а чверть виявила збільшення надходжень від продажу додаткових послуг
Зважаючи на досвід суміжної галузі та досвід музеїв Великобританії, можна очікувати, що впровадження зовнішньої комісії на онлайн-квиток не вплине на кількість відвідувачів, але дозволить зберегти 2,75% від надходжень на поточні видатки та розвиток музею.